Mitologia rzymska
Rzymianie byli
politeistami, czyli wierzyli w wielu bogów. Rzymianie składali ofiary i
odprawiali rytuały ku czci bogów.
Do każdej czynności (nawet najmniejszej)
przypisywane było bóstwo które opiekowało się wykonawcami czynności. Chłopi
modlili się do bogów o sprawe nowych plonów na ich farmach.
W miarę, jak państwo rzymskie zdobywało
sąsiadujące terytoria, do religii włączano lokalne bóstwa. Rzymianie zazwyczaj oddawali bóstwom lokalnym taką samą cześć jak
bóstwom rdzennie rzymskim. W wielu przypadkach nowe bóstwa formalnie zapraszano do uznania nowych świątyń w Rzymie za swój
dom. Ponadto ludzi z zewnątrz przyciągał wzrost miasta, w którym wolno im było
nadal czcić ich własne bóstwa. Oprócz Kastora i Polluksa osady zdobyte przez
Rzymian w Italii wniosły do rzymskiego panteonu Dianę, Minerwę, Herkulesa,
Wenus i inne bóstwa niższej rangi, z których część pochodziła z Italii, a część
pierwotnie wywodziła się z Grecji. Ważniejszych rzymskich bogów skojarzono
ostatecznie z bardziej antropomorficznymi bogami greckimi – przejęte zostały
przy tym również cechy bogów greckich i mity z nimi związane.
Przeniesienie
cech antropomorficznych greckich bogów do rzymskiej kultury, a może nawet w
większym stopniu rozpowszechnienie greckiej filozofii wśród lepiej
wykształconych Rzymian przyczyniło się do rosnącego zaniedbywania starych
obrzędów, i w I wieku p.n.e. znaczenie religijne dawnych obrządków słabło
gwałtownie. Wiele osób, którym patrycjuszowskie pochodzenie nakazywało
wypełnianie tych obowiązków, nie wierzyło w ich skuteczność, może poza
względami politycznymi, a niewykształcone masy coraz silniej interesowały się
obcymi obrządkami. Mimo to pozycje pontifexa maximusa i augura pozostały
pożądanymi stanowiskami politycznymi. Juliusz Cezar wykorzystał swój wybór na
pontifexa maximusa by wpływać na członków grup kapłańskich.
Liczba
i architektura rzymskich świątyń także odzwierciedla otwartość Rzymu wobec
wszelkich religii świata. Najstarsze rzymskie świątynie przypominają świątynie
etruskie, jak np. wielka świątynia na Wzgórzu Kapitolińskim, poświęcona w 509
p.n.e. Triadzie Kapitolińskiej (Jowiszowi, Junonie i Minerwie). Podobnie, jak
etruskie pierwowzory, świątynia została wzniesiona na wysokim podium, a wejście
do niej było możliwe jedynie przez frontowe schody, inaczej, niż w świątyniach
greckich, gdzie schody otaczały świątynie ze wszystkich stron. Fasada również
różniła się od wzorów greckich – kolumnowy portyk miał aż 6 rzędów kolumn i
znajdował się jedynie od frontu. Wnętrze podzielone było na szereg pomieszczeń
dla rzeźb kultowych. Świątynia Izydy i Serapisa na Polu Marsowm, zbudowana z
egipskich materiałów i w egipskim stylu w celu uprawiania zhellenizowanego
kultu egipskiej bogini Izydy, jest typowym przykładem różnorodności
późnorzymskich budowli sakralnych. Najbardziej godnymi uwagi świątyniami w
Rzymie były świątynia Jowisza Kapitolińskiego i Panteon. Panteon został
wzniesiony przez cesarza Hadriana pomiędzy 117 i 138 rokiem i poświęcony
wszystkim bogom; budowla ta zastąpiła mniejszą świątynię wzniesioną przez
generała Marka Wipsaniusza Agrypę. W 607 roku Panteon został przekształcony w
kościół chrześcijański i jest obecnie włoskim zabytkiem narodowym; pochowany
tam został Rafael i kilku królów zjednoczonych Włoch.
Kamil Sz.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz